1610284596025NOWY TARG. Po świątecznej przerwie, która trwała do połowy stycznia, prace przy budowie nowej „zakopianki” na odcinku Rdzawka – Nowy Targ znów ruszyły z impetem. W tej chwili największą ich intensywność widać na obiektach mostowych – w Rdzawce, w Lasku nad Lepietnicą, w Nowym Targu nad Czarnym Dunajcem.

Pejzaż zmienia się z dnia na dzień, zwłaszcza przy węzłach Nowy Targ Zachód i Nowy Targ Południe.

- W tym momencie wykonywane są zbrojenia, przygotowywane są pale wielkośrednicowe, które znajdą się pod konstrukcjami podpór - mówi Iwona Mikrut, rzeczniczka krakowskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Mamy tutaj różne grunty, a te słabsze trzeba wymienić na mocniejsze. W tej chwili takie ulepszenia mamy wykonane na 45 procentach powierzchni gruntów.

Takie wielkośrednicowe pale wbijane są pod przyszłe podpory mostu – trzecią i piątą - nad Czarnym Dunajcem i nad ul. Ludźmierską. Bardzo widoczne są już potężne, następnie zabetonowywane zbrojenia. Intensywne opady śniegu wstrzymały jednak na razie roboty drogowe. Wykonawcza firma stara się dostosowywać do aury, jednak ze świadomością, że zakres prac jest duży.

1611595260497

- Zgodnie z podpisaną umową wykonawca może sobie zrobić przerwę do 15. marca, ale nawet w tym okresie stara się pracować, bo nie wiadomo, co będzie dalej – czy nie będzie okresów mokrych – zaznacza Iwona Mikrut. - Zatem lepiej pracować i te roboty są prowadzone na całym odcinku, głównie na wiaduktach i mostach.

Rozebrana została już hala na terenie Żanexu przy ul. Ludźmierskiej, czyli na linii przyszłego wiaduktu. Na ten obiekt, długości ponad pół kilometra, najdłuższy na odcinku Rdzawka – Nowy Targ, złożą się dwie jezdnie nowej „zakopianki”. Ciekawostką jest, że długość każdej z tych jezdni będzie się nieco różnić: most na jezdni lewej ma długość 529 metrów, a most na jezdni prawej – 524,4 metra.

1611501869703

Na obiektach mostowych robione są także – i wylewane betonem konstrukcyjnym – ławy fundamentowe. W innych miejscach – gdzie zaawansowanie jest mniejsze – dopiero powstają wykopy. Na odcinku od granicy Nowego Targu z Laskiem aż po Castoramę postępy robót są już spektakularne i dają wyobrażenie o rozmiarach inwestycji.  

Od Lasku po Castoramę

Fot. Anna Szopińska