P3770243NOWY TARG. Ilość sprzętu i ekip zaangażowanych w budowę „zakopianki” na odcinku nowotarskim robi wrażenie. Wykonawcza firma musi się jednak mierzyć z trudnym, podmokłym podłożem. Ekrany osłaniające domy osiedla Na Skarpie, o które pytają mieszkańcy, na razie nie są przewidywane.

Wielki kombajn, wcześniej pracujący w Rdzawce, teraz rozdrabnia hałdę wyrwanych korzeni vis-à-vis Żanexu. Trwa przebudowa sieci wodno-kanalizacyjnej w ciągu ul. Ludźmierskiej.

- Budowane są też nasypy pomiędzy węzłem Nowy Targ Zachód a węzłem  Nowy Targ Południe, pale fundamentowe, zbrojenia i betonowania fundamentów oraz przyczółków obiektów mostowych: mostu nad Czarnym Dunajcem, nad ulicą Ludźmierską oraz drogą dojazdową, także wiaduktu nad linią kolejową i istniejącą DK47 na węźle Nowy Targ Południe – mówi Iwona Mikrut, rzeczniczka prasowa krakowskiego Oddziału GDDKiA.

Prowadzone są równocześnie prace przy odhumusowywaniu terenu i budowana jest droga technologiczna od ul. Partyzantów do Czarnego Dunajca. Bolączka mieszkańców tego rejonu i kierowców poruszających się arterią wschód-zachód to zabrudzenia nawierzchni ul. Ludźmierskiej – błotem, nierzadko i materiałem kamiennym, ale inwestor może już powiedzieć, kiedy skończą się te uciążliwości.

P3770246

- Transport materiałów ul. Ludźmierską potrwa najdłużej do wiosny 2021, czyli do czasu wybudowania tymczasowego obiektu mostowego na Czarnym Dunajcem, komunikującym całą budowę drogami technologicznymi wzdłuż budowanej DK47 – zapewnia pani rzecznik. - Dzięki temu rozwiązaniu transport materiałów nasypowych na odcinek od węzła Nowy Targ Zachód do węzła Nowy Targ Południe będzie przebiegał w jednym miejscu, w poprzek ul. Ludźmierskiej. Na wiosnę ten problem powinien się skończyć definitywnie.

20201119 140608

Nowotarski odcinek nowej „zakopianki” będzie przebiegał po terenie płaskim, częściowo nadrzecznym, w dalszym fragmencie – podmokłym. A to stawia przed wykonawcami wyzwania związane z przygotowaniem, czyli utwardzeniem podłoża.

- Na odcinku od węzła Nowy Targ Zachód do węzła Nowy Targ Południe wykonywana jest stabilizacja podłoża – informuje Iwona Mikrut. - Natomiast na odcinku od ul. Grel do Czarnego Dunajca miejscami będzie wykonana wymiana gruntu, ze względu na zalegający w podłożu torf. Te roboty rozpoczną się z chwilą wykonania dróg technologicznych do Czarnego Dunajca i pozyskania pokładów skalnych na odcinkach wykopowych, w rejonie węzła Obidowa. Z tych wykopów planuje się pozyskanie materiału do wymiany gruntu. Zostanie on wbudowany w miejsce torfów.

Nie wiadomo jeszcze dokładnie, jak gruba jest warstwa torfów ciągnących się w stronę Ludźmierza, ale na linii przyszłej „zakopianki” będzie ona zdjęta do spodu.

Ponieważ odległość niektórych budynków osiedla na Skarpie od szosy będzie ok. 10-metrowa, mieszkańcy pytają o możliwość zamontowania ekranów akustycznych. A kwestia ta była rozpatrywana już na etapie projektowania.

20201119 143030

- W rejonie osiedla Na Skarpie dwujezdniowa droga DK47 pobiegnie na dwóch równoległych mostach, na którym nie przewidziano budowy ekranów akustycznych – wyjaśnia pani rzecznik. - Są to obiekty o długości ponad 528 m jeden i 524 m drugi i powstaną ponad rzeką Czarny Dunajec, nad ulicą Ludźmierską w Nowym Targu oraz drogą dojazdową. Po wykonaniu inwestycji i oddaniu do ruchu, opracowana zostanie analiza porealizacyjna rzeczywistego oddziaływania drogi na otoczenie. Wówczas będzie można zgłaszać przekroczenia hałasu - jeżeli takie wystąpią - i wnioskować o budowę ekranów, gdyby była taka konieczność.

Na razie jednak hałas czyni potężny tabor pracującego sprzętu, co jest oznaką szybkiego postępu robót.

Budowa w granicach miasta

Fot. Anna Szopińska